Symulacja medyczna to nowoczesna, aktywna forma nauki, która pozwala studentom ćwiczyć wiedzę, umiejętności i podejmowanie decyzji w warunkach maksymalnie zbliżonych do rzeczywistości – ale bez ryzyka dla prawdziwego pacjenta.
Główne cele dydaktyczne Centrum Symulacji Medycznej
Wyposażenie i infrastruktura CSM
Karetka oraz symulacja zdarzeń przedszpitalnych
Na terenie kampusu znajduje się obszar dostosowany do symulacji przedszpitalnych, na przykład wypadku komunikacyjnego, z możliwością wykorzystania w pełni wyposażonej karetki, w której znajdują się nosze do przewożenia chorego, defibrylator, ssak oraz kompletnie wyposażony plecak ratowniczy.



Pracownia SOR / Pracownia symulacji procedur ratowniczych
Studenci ćwiczą tu szybkie podejmowanie decyzji w sytuacjach zagrożenia życia, takich jak: niedrożność dróg oddechowych, udar i zatrzymanie akcji serca. Sala wyposażona jest w symulator dorosłego, 2 symulatory dziecięce: 9-miesięczny oraz 2-letni, w pełni wyposażone wózki reanimacyjne, leki symulacyjne oraz specjalistyczną aparaturę medyczną: defibrylator, EKG, respirator. Jest to sala wysokiej wierności, odtwarzająca realne warunki kliniczne, wyposażeniem i wyglądem przypomina prawdziwe sale szpitalne. Dzięki temu studenci mogą ćwiczyć swoje umiejętności praktyczne w bezpiecznym i kontrolowanym środowisku. Każda pracownia wysokiej wierności wyposażona jest w lustro weneckie, które umożliwia podgląd z zewnątrz, w ten sposób prowadzący zajęcia może obserwować zachowanie i reakcje ćwiczących oraz przebieg symulacji bez jej zakłócania. Po zakończeniu symulacji, odbywa się debriefing, czyli analiza sytuacji klinicznej. Pozwala to na ocenę błędów, wyciągnięcie wniosków i poprawę przyszłych działań.



Pracownia Intensywnego Nadzoru
W Pracowni Intensywnego Nadzoru, czyli OIOM znajdują się 2 łóżka szpitalne, inkubator, w pełni wyposażone wózki reanimacyjne, aparatura medyczna, np. defibrylator, pompy infuzyjne oraz drobny sprzęt medyczny. Dzięki zaawansowanym symulatorom studenci mogą ćwiczyć scenariusze w zakresie leczenia pacjentów w stanie krytycznym ze schorzeniami zagrażającymi życiu, takimi jak sepsa, niewydolność serca lub ostra niewydolność oddechowa. Dodatkowo uczą się dawkowania i podawania leków oraz reagowania na niepożądane interakcje z innymi medykamentami. Studenci doskonalą umiejętność podejmowania decyzji terapeutycznych oraz prowadzenia leczenia pacjenta i obserwacji jego efektów.



Pracownia Bloku Operacyjnego
Pracownia Bloku Operacyjnego imituje salę operacyjną, gdzie studenci mogą ćwiczyć procedury medyczne, np. intubacje, różnego rodzaju techniki chirurgiczne, jak np. szycie ran oraz oczywiście procedury anestezjologiczne, w tym przygotowanie pacjenta do zabiegu.




Pracownia Symulacji Ginekologicznych/ Pracownia Bloku Porodowego



Pracownia Pediatrii i Neonatologii
To miejsce, w którym studenci uczą się opieki nad najmłodszymi pacjentami – od noworodków po małe dzieci. Pracownia wyposażona jest w kilka zaawansowanych symulatorów: wcześniaka urodzonego w 25. tygodniu ciąży, niemowlęcia w wieku 3 i 9 miesięcy oraz fantom dwuletniego dziecka. Studenci ćwiczą tu zarówno podstawowe procedury, takie jak osłuchiwanie, odssysanie czy pomiar parametrów życiowych, jak i techniki zaawansowane – intubację, wprowadzenie zgłębnika nosowo-żołądkowego czy cewnikowanie żyły pępowinowej.







Pracownia Symulacji Medycyny Ratunkowej
Studenci doskonalą tutaj techniki resuscytacji krążeniowo-oddechowej oraz zaawansowane udrażnianie dróg oddechowych, monitorowanie i ocenę rytmu serca, defibrylację czy też podawanie leków. Przykładowo na fantomach mogą przećwiczyć mniej delikatne czynności, aby doświadczyć, jaka siła jest potrzebna np. do usunięcia ciała obcego blokującego drogi oddechowe. Dzięki wbudowanym czujnikom fantom wykrywa nieprawidłowe ułożenie dłoni. Symulacja umożliwia szkolenie bez narażania pacjentów na ryzyko, a regularne ćwiczenia pomagają zapobiegać błędom lekarskim.




Pracownia Czynności Zabiegowych
W Pracowni Czynności Zabiegowych studenci uczą się podstawowych procedur medycznych. Wyposażona jest w różnego rodzaju trenażery, np. do nauki cewnikowania, szycia chirurgicznego, iniekcji dożylnych, domięśniowych i śródskórnych. Fantomy do nauki badania fizykalnego, badania piersi, badania ucha.




Pracownia Laparoskopii
To tutaj studenci uczą się zarówno podstawowej koordynacji wzrokowo-ruchowej – na przykład nawlekając nić przez otwory czy układając elementy według wzoru – jak i bardziej zaawansowanych procedur chirurgicznych.



Pracownia USG
Pracownia Ultrasonografii jest wyposażona w kliniczne aparaty USG, które umożliwiają doskonalenie umiejętności diagnostycznych m.in. z wykorzystaniem specjalistycznych fantomów żelowych, jak i naukę wykonywania procedur zabiegowych, jak biopsja tarczycy, czy wykonywanie nakłucia lędźwiowego pod kontrolą USG. Studenci uczą się badania USG od poprawnego ustawiania głowicy, po diagnozowanie przeróżnych schorzeń dzięki oprogramowaniu z wbudowanymi modułami internistycznymi i kardiologicznymi.



