O Uczelni


 

Społeczna Akademia Nauk

Uczelnia akademicka o ogólnopolskim zasięgu, łącząca tradycje akademickie z nowoczesnym podejściem do kształcenia i badań.

Od ponad 30 lat kształcimy specjalistów, rozwijamy badania naukowe i odpowiadamy na realne potrzeby społeczne oraz gospodarcze.

 

Poznaj naszą historię

 


 

Społeczna Akademia Nauk jest uczelnią akademicką prowadzącą kształcenie na wszystkich poziomach studiów oraz działalność naukową w wielu dyscyplinach. Łączy klasyczny model kształcenia akademickiego z elastycznymi formami studiowania, odpowiadając na potrzeby studentów na różnych etapach życia zawodowego.

 

Uczelnia prowadzi studia pierwszego i drugiego stopnia, jednolite studia magisterskie, studia podyplomowe, programy MBA oraz kształcenie w szkołach doktorskich. Zajęcia realizowane są w trybie stacjonarnym, niestacjonarnym oraz online, co pozwala łączyć studia z aktywnością zawodową i życiem prywatnym.

Obecnie oferta SAN obejmuje 23 kierunki studiów, rozwijane w oparciu o aktualne potrzeby rynku pracy, standardy akademickie oraz zaplecze naukowo-dydaktyczne Uczelni. W tym od 2023 roku SAN posiada w swojej ofercie kierunek lekarski. Na Uczelni studiuje około 12 000 studentów, a grono absolwentów przekroczyło 130 000 osób w Polsce i za granicą.

 

Kadrę dydaktyczną tworzy ponad 500 nauczycieli akademickich – profesorów, doktorów, badaczy oraz praktyków, reprezentujących uznane ośrodki naukowe i środowiska zawodowe. To połączenie doświadczenia akademickiego i praktyki zawodowej stanowi jeden z fundamentów jakości kształcenia w SAN.

Rankingi i akredytacje

Jakość potwierdzona niezależnymi ocenami

Programy kształcenia Społecznej Akademii Nauk podlegają regularnym ocenom prowadzonym przez krajowe i międzynarodowe instytucje akredytacyjne. Ich celem jest weryfikacja jakości kształcenia, poziomu badań naukowych oraz organizacji procesu dydaktycznego. Dodatkowo corocznie Społeczna Akademia Nauk zajmuje czołowe miejsca wśród najlepszych uczelni niepublicznych według Rankingu Perspektyw. W ostatnim zestawieniu SAN został najlepszą Uczelnią Niepubliczną w województwie łódzkim, a w Warszawie uplasował się na 8. Miejscu. 

Ranking Szkół Wyższych Perspektywy 2025:
7. miejsce w kategorii "Najlepsze niepubliczne uczelnie akademickie w Polsce"
Międzynarodowa akredytacja ACQUIN
Uczelnia posiada międzynarodową akredytację ACQUIN, która potwierdza zgodność programów kształcenia z europejskimi standardami jakości.
Międzynarodowa akredytacja CEEMAN IQA
P
otwierdza wysoki poziom kształcenia w obszarze nauk o zarządzaniu i edukacji menedżerskiej, a także skuteczność rozwiązań organizacyjnych i dydaktycznych.
Polska Komisja Akredytacyjna
Pozytywne oceny programowe PKA potwierdzają jakość programów studiów oraz kompetencje kadry dydaktycznej.

Misja i Strategia Rozwoju Społecznej Akademii Nauk

na lata 2023-2030

Społeczna Akademia Nauk od momentu swojego powstania aspiruje do miana Uczelni otwartej na nowe wyzwania naukowe i edukacyjne, promującej ideę nowoczesnego nauczania z poszanowaniem wielowiekowej tradycji akademickiej, kształcąc studentów na potrzeby regionalnego, krajowego i globalnego rynku pracy. Szczególne znaczenie ma tutaj – nadal aktualna – idea Procesu Bolońskiego, wpisującego się w Strategię Europa 2020, czyli strategię na rzecz inteligentnego i zrównoważonego rozwoju sprzyjającego włączeniu społecznemu. W tym duchu Uczelnia wyposaża studentów w wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne zgodne z Polską Ramą Kwalifikacji. Realizując szeroko pojęty misyjny proces edukacyjny, Uczelnia dąży do kształtowania postaw studentów w duchu poszanowania praw człowieka wypływających z godności osoby ludzkiej, patriotyzmu, wrażliwości na los społeczeństwa i poszczególnych jednostek, szacunku dla państwa, jego instytucji i obywateli, tolerancji oraz odpowiedzialności i rzetelności przy pełnieniu różnych ról społecznych. Kształci studentów zdolnych do tworzenia nowych wartości społecznych, kulturowych i ekonomicznych.

Teraźniejszość ulega daleko idącym przeobrażeniom. Trzecia dekada nowego tysiąclecia zapisuje się na kartach historii zmianami w postrzeganiu człowieka i otaczającej go rzeczywistości, pandemiami i agresywnymi wojnami. Dokonująca się ewolucja duchowa człowieka, ogromny postęp techniczny, pęd życia i narastające problemy społeczne wymuszają pytanie o rolę i miejsce ośrodków akademickich w zmieniającej się rzeczywistości, w warunkach postępującej globalizacji i internacjonalizacji procesów edukacyjnych w Polsce, Europie i na świecie.

 

Społeczna Akademia Nauk, podejmując w całej rozciągłości wyzwania, jakie stawia współczesność, tworzy własną podmiotowość oraz niepowtarzalną tożsamość poprzez ewaluację własnej misji i strategii działania oraz rozwoju.

 

Społeczna Akademia Nauk postrzega samą siebie jako instytucję misyjną przyjazną pracownikom, studentom i absolwentom oraz swojemu otoczeniu. Głównym celem jej działania jest służenie społeczeństwu poprzez gromadzenie i wzbogacanie wiedzy oraz wszechstronne kształcenie studentów, by w przyszłości mogli w swym rozwoju osobistym i zawodowym sprostać wyzwaniom cywilizacyjnym XXI wieku. Na bazie powyższej wizji Uczelnia tworzy swą własną niepowtarzalną tożsamość i podmiotowość, a tym samym buduje fundamenty misyjne. Dlatego też wizja Uczelni nieustannie przeplata się i łączy z jej misją.

W swej misji Społeczna Akademia Nauk dąży do utrzymania na wysokim poziomie jakości prowadzonych badań naukowych, wysokich standardów jakości w procesie kształcenia studentów, a zwłaszcza w sferze rozwiązywania problemów i podejmowania ryzyka jako wartości dodanej na polu zawodowym i osobistym.

 

Pragniemy, aby Społeczna Akademia Nauk z siedzibą w Łodzi wpływała na rozwój współczesnego nowoczesnego społeczeństwa i gospodarki oraz aby była atrakcyjnym miejscem studiowania, pobudzania kreatywności i przedsiębiorczości studentów, miejscem umożliwiającym realizację ich aspiracji.

 

Uczelnia dąży do kształcenia konkurencyjnych na krajowym i międzynarodowym rynku pracy odpowiedzialnych społecznie profesjonalistów zdolnych sprostać wymaganiom kolejnych dekad XXI wieku, przygotowanych do aktywnego i twórczego udziału w rozwiązywaniu problemów społecznych o znacznej doniosłości oraz realizacji badań – służąc tym samym społeczeństwu i nauce.

 

Uczelnia w swej misji pragnie stać się depozytariuszem wiedzy i wartości ogólnoludzkich, a także swoistym inkubatorem umiejętności, kompetencji społecznych oraz talentów.

Wizja rozwoju Uczelni

Wizja rozwoju Społecznej Akademii Nauk z siedzibą w Łodzi dotyczy wszystkich aspektów jej funkcjonowania i odnosi się do jej stanu pożądanego na rok 2030. Oznacza to, że Uczelnia jest:

  • Rozpoznawalnym i cenionym na arenie krajowej i międzynarodowej ośrodkiem nowych trendów i twórczej myśli naukowej w wybranych dyscyplinach naukowych realizującym projekty badawcze o wysokiej randze naukowej;
  • Uczelnią akademicką, z uprawnieniami doktorskimi i habilitacyjnymi, rozwijającą badania naukowe na wysokim poziomie, z dużym ukierunkowaniem na badania interdyscyplinarne, wpisujące się w najnowsze trendy światowej nauki;
  • Ośrodkiem promieniowania kultury, łączącym tradycję ze współczesnością, stojącym na straży wartości akademickich, wolnym od dyskryminacji i uprzedzeń;
  • Ośrodkiem wychodzącym naprzeciw wyzwaniom przyszłości zmieniającego się świata, działającym zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju, służącym społeczności lokalnej, regionalnej, krajowej i europejskiej;
  • Ośrodkiem współpracującym z regionalnymi podmiotami gospodarczymi, samorządami i instytucjami publicznymi, wyznaczającym oraz wspierającym procesy rozwojowe i kulturotwórcze w Łodzi oraz w innych miastach, w których Uczelnia ma swoje filie, przyczyniającym się tym samym do rozwoju społecznego, technologicznego, nowoczesnego biznesu oraz bezpieczeństwa i ochrony zdrowia;
  • Wartym zaufania ośrodkiem edukacyjnym dbającym o najwyższą jakość na wszystkich etapach procesu kształcenia, wyróżniającym się bogatą i różnorodną ofertą kształcenia, dostosowaną do potrzeb społeczno-gospodarczych;
  • Swoistym inkubatorem przedsiębiorczości i kompetencji ukierunkowanym perspektywicznie na potrzeby rynku pracy, zwłaszcza w zakresie samodzielnego rozwijania własnych możliwości w aspektach zawodowych tudzież społecznych;
  • Miejscem, gdzie autonomia, różnorodność, otwartość, prawda, uczciwość, rzetelność, tolerancja i odpowiedzialność są urzeczywistniane w sposób synergiczny;
  • Ośrodkiem charakteryzującym się podmiotowością wspólnoty akademickiej – pracowników, studentów i doktorantów, dbającym o warunki pracy i nauki oraz o najwyższy etos pracodawcy, naukowca, nauczyciela akademickiego, studenta oraz absolwenta;
  • Prężną szkołą wyższą otwierającą nowe kierunki studiów we współpracy z otoczeniem społecznym i gospodarczym i uzyskującą kolejne uprawnienia do nadawania stopni naukowych w dziedzinach i dyscyplinach naukowych reprezentowanych w Uczelni.

Cele strategiczne na lata 2023-2030

Realizacja misji i wizji przyszłości Społecznej Akademii Nauk z siedzibą w Łodzi została oparta na pięciu głównych celach strategicznych jako priorytetowych na lata 2023–2030


  • Wzmocnienie pozycji Społecznej Akademii Nauk z siedzibą w Łodzi jako znaczącego ośrodka naukowego.
  • Podnoszenie standardów nowoczesnego i efektywnego kształcenia na studiach licencjackich, magisterskich i doktoranckich.
  • Wzmocnienie i rozwój współpracy z otoczeniem społeczno-gospodarczym.
  • Rozwój kapitału społecznego Uczelni i doskonalenie systemu zarządzania.
  • Rozwój umiędzynarodowienia Uczelni.
  • Umocnienie silnej pozycji ekonomicznej Uczelni oraz modernizacja infrastruktury naukowo-dydaktycznej.

 

Osiągnięcie założonych celów strategicznych wymaga określonych działań strategicznych i stałego monitorowania funkcjonowania poszczególnych obszarów działalności Uczelni. Obszary działania w zakresie przyjętych celów strategicznych to:

Obszar 1 w zakresie Wzmocnienia pozycji Uczelni jako wiodącego ośrodka naukowego

Obszar działań strategicznych w zakresie wzmocnienia pozycji Uczelni jako wiodącego ośrodka naukowego do 2030 roku obejmuje następujące zadania:

 

  • redefiniowanie kluczowych obszarów badawczych SAN oraz wdrożenie systemu finansowo-organizacyjnego wspierania rozwoju badań w tych obszarach, a w szczególności stymulowanie procesów rozwoju dotychczas istniejących w Uczelni szkół naukowych koncentrujących się na problematyce nauk społecznych, humanistycznych, nauk medycznych i nauk o zdrowiu oraz inżynieryjno-technicznych;
  • rozwijanie badań naukowych o wysokim potencjale kulturotwórczym i wdrożeniowym, wspierających zrównoważony rozwój gospodarki;
  • przyswajanie wyników badań prowadzonych na świecie, popularyzowanie nauki i upowszechnianie świadomości jej znaczenia dla społeczeństwa wiedzy;
  • rozwój potencjału kadry badawczej, w tym:
    • wdrożenie polityki zatrudnienia sprzyjającej pozyskiwaniu naukowców oraz młodych pracowników badawczo-dydaktycznych o dużym potencjale rozwojowym;
    • rozwój systemów motywacyjnych kadry naukowej i badawczo-dydaktycznej celem zwiększenia efektywności aplikacyjnej i udziału pracowników w prowadzeniu badań rozwojowych indywidualnych i zespołowych finansowanych ze środków zewnętrznych;
    • wzmocnienie działań prowadzących do zwiększenia liczby uzyskiwanych stopni naukowych przez kadrę akademicką (doktora i doktora habilitowanego), a w szczególności opracowanie ścieżki rozwoju dla pracowników badawczo-dydaktycznych;
  • zwiększenie liczby projektów badawczych wykonywanych wspólnie z krajowymi i zagranicznymi ośrodkami akademickimi oraz badawczymi, a także zwiększenie rozpoznawalności badań naukowych prowadzonych w Uczelni na arenie krajowej i międzynarodowej;
  • promowanie wyników badań naukowych, w tym ich publikowanie w renomowanych czasopismach naukowych oraz podniesienie rangi czasopism i serii wydawniczych Wydawnictwa Społecznej Akademii Nauk;
  • zwiększenie eksperckiej roli Uczelni poprzez tworzenie i promowanie usług ekspercko-doradczych;
  • rozbudowa oraz wzmocnienie pozycji i roli Biblioteki jako centrum wiedzy i informacji naukowej.
Obszar 2 w zakresie Podnoszenia standardów kształcenia na poszczególnych poziomach PRK dla szkolnictwa wyższego

Obszar działań strategicznych w zakresie podnoszenia standardów kształcenia obejmuje zadania odnoszące się do pełnego spektrum działalności edukacyjnej i wszystkich elementów procesu edukacyjnego. Są to:

 

  • orientacja na studenta w polityce jakości kształcenia;
  • modelowanie różnorodnej oferty edukacyjnej obejmującej wszystkie formy kształcenia i uczenia się, zgodnej z oczekiwaniami otoczenia społeczno-gospodarczego, w tym poszukiwanie nowych obszarów kształcenia celem wzmacniania przewagi konkurencyjnej SAN na rynku edukacyjnym oraz wspierania procesów rozwojowych i kulturotwórczych w regionie i kraju, zgodnych z ideą zrównoważonego rozwoju;
  • wzmocnienie uniwersyteckiego charakteru kształcenia, w tym kształcenia praktycznego, m.in. poprzez doskonalenie programów studiów, ze szczególnym uwzględnieniem ich interdyscyplinarności, metod dydaktycznych i ewaluacji efektów uczenia się;
  • korzystanie z bogatego doświadczenia ekspertów instytucji akredytujących i certyfikujących, w tym wdrażanie sugestii i uwag PKA formułowanych w trakcie wizytacji akredytacyjnych;
  • zwiększenie elastyczności poszczególnych programów studiów;
  • umiędzynarodowienie programów studiów, m.in. poprzez zwiększenie wprowadzonej do poszczególnych programów studiów prowadzonych w języku polskim liczby zajęć anglojęzycznych;
  • opracowanie i wdrożenie planu pozyskiwania talentów w trakcie rekrutacji na studia oraz wdrożenie programu tutoringu akademickiego dla utalentowanych studentów i doktorantów;
  • rozwój kwalifikacji merytorycznych i metodycznych kadry dydaktycznej oraz rozwój i doskonalenie nowoczesnych technologii dydaktycznych;
  • przenoszenie wyników prowadzonych na Uczelni badań naukowych do procesu kształcenia studentów;
  • indywidualizacja ścieżek kształcenia studentów i zwiększenie ich aktywności naukowej m.in. poprzez:
    • indywidualne podejście do potrzeb, umiejętności, zainteresowań i oczekiwań każdego studenta;
    • kształtowanie u studentów umiejętności dociekania źródeł problemów oraz poszukiwania alternatywnych sposobów ich rozwiązywania;
    • wyposażenie studentów w wiedzę i umiejętności korzystania z nowoczesnych technologii informacyjnych pozwalających na świadome i sprawne funkcjonowanie w złożonej rzeczywistości społecznej;
    • stworzenie studentom korzystnych warunków do realizowania programu studiów oraz samodzielnego uczenia się, w tym do rozwijania własnych pasji i zainteresowań oraz podejmowania wszelkiego rodzaju inicjatyw wykraczających poza program studiów (wolontariaty, przynależność do kół naukowych, uczestnictwo w konferencjach tudzież seminariach nieobjętych programem studiów itp.), a także angażowanie studentów i doktorantów w prace badawczo-rozwojowe prowadzone w Uczelni oraz organizację konferencji studenckich i doktoranckich;
    • tworzenie studentom z niepełnosprawnościami warunków równego współuczestnictwa w procesie kształcenia, w tym dalsza likwidacja barier architektonicznych, zakup nowoczesnego sprzętu, specjalistycznego oprogramowania czy literatury naukowej – wspomagających edukację osób z różnymi dysfunkcjami zdrowotnymi;
    • doskonalenie procesów planowania i ewidencji zajęć;
  • rozwój oferty studiów podyplomowych i innych form kształcenia wynikających z oczekiwań społecznych zgodnie z ideą edukacji ustawicznej;
  • daleko idące upraktycznienie studiów o profilu praktycznym, w tym:
    • stworzenie mechanizmów pozyskiwania do grona kadry dydaktycznej SAN doświadczonych praktyków o znaczącej pozycji i renomie zawodowej;
    • tworzenie studentom właściwych warunków do zdobycia niezbędnej praktyki związanej z ich kierunkiem studiów i certyfikowania umiejętności;
    • organizację zawodowych praktyk studenckich i staży zawodowych;
    • systematyczne monitorowanie oczekiwań pracodawców;
    • wspieranie studentów w wyznaczaniu ścieżki kariery zawodowej i zarządzaniu nią;
    • budowanie więzi z absolwentami Uczelni w celu doskonalenia oferty edukacyjnej i monitorowania ich karier.
  • położenie nacisku na kształtowanie u wszystkich studentów uniwersalnych wartości, umiejętności i kompetencji społecznych pożądanych na rynku pracy, w tym:
    • wprowadzenie do treści programowych poszczególnych programów studiów elementów pozwalających na realizację przyjętych przez Uczelnię wartości wypływających z etosu akademickiego, w tym kształtowanie u studentów etycznych postaw i zaangażowania obywatelskiego;
    • kształtowanie u studentów umiejętności w zakresie łączenia faktów i krytycznej oceny rzeczywistości;
    • kształtowanie wśród studentów umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej i zarządzania konfliktem, współpracy i kierowania pracą zespołową,
    • kształtowanie u studentów umiejętności radzenia sobie ze stresem i działania pod presją;
    • rozwijanie u studentów kreatywności i przedsiębiorczości, w tym kształtowanie umiejętności zwiększających szanse zatrudnienia w wyuczonym zawodzie i wyposażenie studentów w niezbędne kompetencje zawodowe, w oparciu o przewidywany rozwój w danym obszarze i związane z tym potrzeby społeczno-gospodarcze;
    • promowanie otwartości na świat, szacunku dla innych, wrażliwości na kulturę i dyskurs publiczny;
    • uświadamianie studentom potrzeby i znaczenia ustawicznego rozwoju;
  • budzenie wśród studentów wrażliwości na środowisko naturalne i globalną problematykę zrównoważonego rozwoju;
  • wzrost skuteczności działania wewnętrznego systemu zarządzania jakością kształcenia i wzmocnienie kultury jakości z poszanowaniem wartości akademickich, w tym dążenie do efektywnej ewaluacji zajęć dydaktycznych, której wyniki będą przekładać się na rzeczywiste podnoszenie jakości zajęć dydaktycznych, a tym samym osiąganie przez studentów efektów uczenia się;
  • doskonalenie metod weryfikacji przedmiotowych efektów uczenia się oraz podnoszenie poziomu prac dyplomowych;
  • doskonalenie procesów monitorowania jakości obsługi administracyjnej procesu dydaktycznego;
  • doskonalenie systemu wsparcia dla studentów poprzez:
    • kształtowanie przyjaznego środowiska akademickiego oraz stwarzanie dogodnych warunków kształcenia;
    • doskonalenie systemu wsparcia studentów w kontaktach z otoczeniem społeczno-gospodarczym studentów, w tym doskonalenie i intensyfikacja działań Biura Karier Studenckich poprzez m.in. zwiększenie liczby konsultacji z doradcami zawodowymi, organizację szkoleń i warsztatów pozwalających na doskonalenie umiejętności związanych z wejściem na rynek pracy oraz specjalistycznych certyfikowanych kursów kwalifikacyjnych dających specjalistyczne uprawnienia zawodowe;
    • doskonalenie systemu stypendialnego oraz rozwój innych form wsparcia materialnego studentów;
    • podnoszenie poziomu zaspokajania potrzeb studentów z niepełnosprawnościami;
    • podnoszenie poziomu wsparcia studentów zagranicznych, a w szczególności otoczenie troską studentów z regionów objętych wojnami i kataklizmami, w tym zapewnienie możliwości korzystania z profesjonalnej pomocy psychologicznej;
    • wspieranie inicjatyw proponowanych przez studentów.
Obszar 3 w zakresie Wzmocnienia i rozwoju współpracy z otoczeniem społeczno-gospodarczym Uczelni
  • rozwijanie form współpracy z otoczeniem społeczno-gospodarczym, w tym opiniowania i współtworzenia programów studiów;
  • dbałość o utrzymanie i stałe zacieśnianie współpracy z otoczeniem społeczno-gospodarczym w celu tworzenia nowych miejsc praktyk i staży zawodowych;
  • wspomaganie transferu wyników badań do praktyki społecznej i gospodarczej, zwłaszcza tych realizowanych w ramach szkół naukowych i instytutów badawczych oraz komercjalizacji osiągnięć badawczych;
  • wspomaganie wiedzą ekspercką organizacji, instytucji, urzędów administracji samorządowej;
  • wspieranie rozwoju społeczeństwa obywatelskiego oraz debaty i komunikacji społecznej;
  • wspieranie gospodarki efektywnie korzystającej z zasobów, bardziej przyjaznej środowisku i bardziej konkurencyjnej;
  • rozwijanie współpracy z absolwentami Uczelni.
Obszar 4 w zakresie Rozwoju kapitału społecznego Uczelni i doskonalenia systemu zarządzania
  • podnoszenie poziomu kwalifikacji kadry naukowo-dydaktycznej;
  • udoskonalenie systemów komunikacji zewnętrznej i wewnętrznej;
  • stały rozwój infrastruktury lokalowej i dydaktyczno-badawczej;
  • dostosowanie struktury zarządczej do aktualnych zadań uczelni;
  • rozwój uczelni jako atrakcyjnego i przyjaznego miejsca pracy i nauki;
  • wsparcie absolwentów Uczelni w podnoszeniu kwalifikacji i ewaluacji ścieżek zawodowych i rozwojowych;
  • poszukiwanie i wprowadzanie nowych rozwiązań prowadzących do wzmocnienia kultury współpracy, życzliwości i zaufania oraz przestrzegania standardów etycznych w relacjach ze studentami i pracownikami SAN;
  • dążenie do stworzenia przestrzeni do działań nowatorskich i niekonwencjonalnych.
Obszar 5 w zakresie Rozwoju umiędzynarodowienia uczelni
  • wykorzystywanie wyników badań naukowych prowadzonych w świecie i rozwój własnej działalności naukowej przy współpracy z ośrodkami zagranicznymi;
  • przygotowanie polskich studentów do funkcjonowania w globalnej społeczności oraz pozyskiwanie studentów zagranicznych z różnych regionów świata;
  • zwiększenie wymiany międzynarodowej (mobilności) pracowników i studentów, a tym samym umożliwienie studentom zdobywania wiedzy i doświadczenia w wielokulturowym środowisku;
  • wsparcie kompetencji językowych pracowników, zwiększenie liczby zajęć realizowanych w języku angielskim na poszczególnych polskojęzycznych kierunkach studiów oraz uruchamianie programów studiów prowadzonych wyłącznie w językach obcych;
  • zwiększenie liczby studentów odbywających część studiów za granicą oraz studentów zagranicznych odbywających studia w całości lub część studiów w SAN;
  • utrzymanie i pozyskiwanie nowych partnerskich instytucji naukowych i edukacyjnych z całego świata.
Obszar 6 w zakresie Wzmacniania pozycji ekonomicznej Uczelni oraz modernizacji infrastruktury naukowo-dydaktycznej
  • doskonalenie efektywności zarządzania zasobami Uczelni oraz stabilności jej finansowania;
  • rozwijanie infrastruktury wspierającej proces dydaktyczny, zwłaszcza w zakresie tworzenia centrów symulacji, uruchamiania i doposażania laboratoriów i pracowni.

Nasza historia

Historia SAN to przykład konsekwentnego rozwoju – od lokalnej inicjatywy edukacyjnej do uczelni o ogólnopolskiej pozycji akademickiej.

Początki Społecznej Akademii Nauk sięgają 1991 roku, kiedy z inicjatywy Prezesa Stowarzyszenia Oświatowców Romana Patory powstał Business College – zalążek przyszłej uczelni akademickiej. W grudniu 1994 roku powołano Społeczną Wyższą Szkołę Przedsiębiorczości i Zarządzania w Łodzi, wpisaną w styczniu 1995 r. do rejestru Ministerstwa Edukacji Narodowej i Sportu pod numerem 52.

Dynamiczny rozwój działalności dydaktycznej i naukowej przynosił kolejne uprawnienia oraz poszerzanie oferty kształcenia. Uczelnia stopniowo budowała pozycję w krajowym systemie szkolnictwa wyższego, rozwijając kadrę, zaplecze badawcze i współpracę z otoczeniem społeczno-gospodarczym. Od 2006 roku Społeczna Akademia Nauk posiada uprawnienia do nadawania stopnia naukowego doktora w dziedzinie społecznych w dyscyplinie "nauki o zarządzaniu i jakości", a od 2012 roku w dziedzinie nauk o inżynieryjno-technicznych w dyscyplinie "informatyka techniczna i telekomunikacyjna". 

Decyzją Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego w 2011 roku Uczelnia uzyskała prawo do posługiwania się w nazwie słowem „Akademia” i przyjęła nazwę Społeczna Akademia Nauk. Zmiana ta potwierdziła jej akademicki charakter, ogólnopolski zasięg oraz szerokie spektrum prowadzonych kierunków i dyscyplin naukowych.

Przez lata działalności w Polsce i za granicą SAN stała się synonimem prestiżu, wysokiego poziomu, innowacji, również dzięki tym, którzy ją współtworzą. W Społecznej Akademii Nauk wykładali wybitni naukowcy, którzy chętnie dzielili się swoją wiedzą ze studentami. Gościliśmy też w murach Uczelni osoby ze świata kultury i polityki. Odwiedzili nas m.in.: Tadeusz Mazowiecki, Aleksander Kwaśniewski, Hanna Zdanowska, Leszek Miller, Krzysztof Kwiatkowski, Alojzy Nowak. 

Dzięki zaangażowaniu kadry dydaktycznej i naukowej, w procesie oceny jakości działalności naukowej w 2022 roku wysokie kategorie otrzymały dyscypliny "informatyka techniczna i telekomunikacja" (kategoria A) oraz "nauki o zarządzaniu i jakości" (kategoria B+). W tym roku Społeczna Akademia Nauk w wyniku ewaluacji jakości działalności naukowej za lata 2017-2021, uzyskała kategorie naukowe uprawniające do nadawania stopnia doktora habilitowanego

W 2022 roku Społeczna Akademia Nauk uzyskała pięcioletnią akredytację ACQUIN, przyznawaną przez niemiecki Instytut Akredytacji, Certyfikacji i Zapewnienia Jakości Kształcenia w Szkolnictwie Wyższym. Proces akredytacyjny został przeprowadzony w ramach projektu Erasmus+ MentorMe i obejmował ocenę jakości programu szkoleniowego, materiałów dydaktycznych oraz zgodności procesów dydaktycznych z europejskimi standardami zapewniania jakości.

W 2023 roku Uczelnia otrzymała międzynarodową akredytację CEEMAN IQA Accreditation. Jest to jedna z najbardziej prestiżowych i cenionych akredytacji w Europie w obszarze edukacji menadżerskiej oraz biznesowej. 

Społeczna Akademia Nauk kształci studentów w wielu obszarach: społecznym, prawnym, technicznym, a także w obszarze nauk medycznych. Stawia na naukę praktycznych umiejętności oraz stale powiększa i ulepsza własną bazę dydaktyczną. Dorobek naukowy, ponad 15-letnie doświadczenie w kształceniu w obszarze nauk medycznych oraz potrzeba społeczna sprawiły, że w 2023 roku utworzony został kierunek lekarski z bogatym i nowoczesnym zapleczem dydaktycznym. Do dyspozycji studentów są pracownie i laboratoria, Centrum Symulacji Medycznych, a nawet własne prosektorium. 

W wyniku ocen programowych przeprowadzonych przez Polską Komisję Akredytacyjną w 2025 roku pozytywną ocenę na okres sześciu lat uzyskał kierunek lekarski. Ocena ta jest potwierdzeniem wysokiej jakości kształcenia, zaangażowania kadry dydaktycznej oraz skutecznego funkcjonowania systemu zapewniania jakości na naszej uczelni. Stanowi również ważny krok w dalszym rozwoju kierunku lekarskiego oraz motywację do dalszej pracy na rzecz doskonalenia procesu edukacyjnego. Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Zdrowia z dnia 7 sierpnia 2025 r., w sprawie limitu przyjęć na studia na kierunkach lekarskim i lekarsko-dentystycznym, Społeczna Akademia Nauk otrzymała limit 50 miejsc na studia na kierunku lekarskim w roku akademickim 2025/2026.

W 2024 roku Społeczna Akademia Nauk świętowała 30 lat działalności. Jubileuszowa gala była momentem podsumowania trzech dekad rozwoju Uczelni oraz okazją do spotkania środowiska akademickiego, partnerów i gości związanych z SAN. Podczas uroczystości podkreślono znaczenie konsekwentnie realizowanej misji edukacyjnej, wkład kadry akademickiej w rozwój Uczelni oraz rolę SAN w kształceniu kolejnych pokoleń absolwentów. Jubileusz stał się także symbolicznym spojrzeniem w przyszłość – z naciskiem na dalszy rozwój kierunków medycznych i odpowiedzialność społeczną Uczelni.

Równolegle z rozwojem oferty akademickiej Społeczna Akademia Nauk od wielu lat angażuje się w działania skierowane do uczniów szkół średnich. Uczelnia współpracuje z liceami i technikami, wspierając młodzież w przygotowaniu do dalszej edukacji oraz w świadomym wyborze ścieżki studiów.

 

W ramach tej współpracy SAN organizuje warsztaty edukacyjne prowadzone przez kadrę akademicką i praktyków, bezpłatne kursy przygotowujące do egzaminu maturalnego  oraz konkursy tematyczne dla uczniów. Działania te mają charakter otwarty i edukacyjny – ich celem jest rozwijanie zainteresowań, kompetencji oraz kontakt młodych ludzi ze środowiskiem akademickim jeszcze przed rozpoczęciem studiów.

Dziś SAN to uczelnia akademicka kształcąca na studiach pierwszego i drugiego stopnia, jednolitych magisterskich, studiach podyplomowych, MBA oraz w ramach szkół doktorskich. Zajęcia odbywają się w trybie stacjonarnym, niestacjonarnym i ON-LINE. Uczelnia oferuje obecnie 23 kierunki studiów, kształci około 12 000 studentów i może poszczycić się ponad 130 000 absolwentów w Polsce i za granicą. Jej siłą jest kadra ponad 500 nauczycieli akademickich – profesorów, badaczy i praktyków biznesu, reprezentujących uznane ośrodki naukowe w kraju i na świecie.

Przez 30 lat działalności SAN stała się synonimem wysokiego poziomu, prestiżu i otwartości – miejscem, w którym łączą się tradycje akademickie z nowoczesnym podejściem do kształcenia oraz ścisłą współpracą z otoczeniem społeczno-gospodarczym.