« wróć...RbtsInMath - Rozwijanie osiągnięć matematycznych poprzez wykorzystanie aplikacji robotycznych w nauczaniu odwróconym  

RbtsInMath - Rozwijanie osiągnięć matematycznych poprzez wykorzystanie aplikacji robotycznych w nauczaniu odwróconym

Lęk przed matematyką (Mathematics Anxiety - MA) jest zjawiskiem powszechnym i wartym poważnego potraktowania w klasach zwykłych. Uczniowie mogą reagować na wyzwania pasywnym zachowaniem, wycofaniem się z wysiłku, obniżeniem samooceny i paniką. Znaczny lęk przed matematyką może mieć poważne konsekwencje w życiu codziennym, jak również w perspektywach pracy i awansu.

 

Należy ostrożnie podchodzić do przyszłych skutków słabych osiągnięć, takich jak porzucanie nauki, wykluczenie społeczne lub bezrobocie, ponieważ obecnie w Europie około 14 milionów młodych ludzi nie kształci się i nie pracuje (artykuł KE - Europe in A Changing World, 2015), a znaczna część tego młodego pokolenia prawdopodobnie cierpi z powodu MA.

Wykorzystanie robotyki w edukacji znajduje się w agendzie dostawców edukacji w szkołach podstawowych i średnich od ponad dwóch dekad w Europie (Bredenfeld, 2019), a badania pokazują, że roboty mają duży potencjał w podnoszeniu sukcesów i podnoszeniu kwalifikacji w zakresie matematyki (Highfield, 2010; Barker & Ansorge, 2007). W Polsce natomiast robotyka jest sporadycznie wykorzystywana na zajęciach lekcyjnych, a praktyka ta zaczęła zyskiwać na znaczeniu wraz z wprowadzeniem edukacji w zakresie programowania (kodowania). Nie ma programów nauczania skupiających się na tym, jak uczyć matematyki w szkołach podstawowych z wykorzystaniem robotyki i wyzwalać lęk przed matematyką.

 

Projekt, który ma być wspierany, poprawi umiejętności przyszłych nauczycieli w zakresie wykorzystania robotyki w nauczaniu i uczenia uczniów matematyki tak, jakby grali w grę. Zmniejszy to lęk matematyczny u uczniów i przygotuje ich do transformacji cyfrowej i prawdziwego życia. Ten proces w nauczaniu matematyki można określić jako proces edukacji przyjaznej robotom. Przyszli nauczyciele dowiedzą się, jak uruchomić aplikacje robotyczne, aby wdrożyć edukację matematyczną w ramach odwróconego nauczania.

Cele

Cel tego ponadnarodowego projektu został określony jako wypełnienie luk w umiejętnościach studentów studiów licencjackich, którzy będą pracować w szkołach podstawowych, w procesach rozwiązywania możliwych wyzwań związanych z uczniami z MA poprzez opracowanie:

  1. Modułowy program kursu zachęcający do korzystania z aplikacji robotycznych do odwróconego nauczania w edukacji matematycznej w szkole podstawowej
  2. Wirtualną bibliotekę wideo z praktykami robotyki składającą się z procesów uczenia się i nauczania opartych na scenariuszu
  3. Przewodnik dla nauczycieli: Zastosowanie Nauczania odwrócownego poprzez Praktyki Robotyczne w Szkołach Podstawowych

 

Cele te zapewnią realizację priorytetów projektu. Pierwszy cel zapewni innowacyjny program nauczania, który pozwoli na zastosowanie robotyki w procesie uczenia się i nauczania w szkołach podstawowych. Drugi cel to rozwój aplikacji robotycznych, a proces ten stworzy wirtualną bibliotekę wideo, z której przyszli nauczyciele i nauczycielki będą mogli swobodnie korzystać. i nauczyciele będą mogli swobodnie korzystać z tych aplikacji w swoich działaniach dydaktycznych w zakresie matematyki. Ponadto, ten cel rozwinie cyfrową gotowość, odporność i zdolność do nauczania w szkole podstawowej. Przyjazna dla użytkownika robotyka będzie częścią cyfrowej transformacji w edukacji matematycznej. cyfrowej transformacji w edukacji matematycznej. Trzeci cel rozwinie umiejętności przyszłych nauczycieli, którzy będą w stanie zastosować robotykę w swoim procesie nauczania.

Grupa docelowa

Projekt obejmuje wydziały pedagogiczne uczelni bazujących na szkołach podstawowych, ponieważ okres szkoły podstawowej jest najbardziej odpowiednim okresem do rozpoznania i wczesnej interwencji dzieci z MA. Biorąc pod uwagę wymienione cele, jednoznacznie określa się, że grupę docelową projektu stanowi 200 przyszłych nauczycieli.

 

Drugorzędną grupą docelową są nauczyciele szkół podstawowych. Zostaną oni zaproszeni na seminaria i inne działania. Pobocznymi grupami docelowymi są inne wydziały edukacyjne i szkoły, stowarzyszenia edukacyjne i instytucje.

 
Rezultaty
  • Opracowanie modułowego programu nauczania z aplikacją robotyczną dla nauczania odwróconego
  • Wirtualna Biblioteka Wideo z praktykami z zakresu robotyki
  • Cyfrowy przewodnik dydaktyczny wspierany przez aplikacje robotyczne
Partnerzy
  • SPOŁECZNA AKADEMIA NAUK Polska - Koordynator
  • LATVIJAS UNIVERSITATE Łotwa
  • CANAKKALE ONSEKIZ MART UNIVERSITESI Turcja
  • UNIVERSITATEA LUCIAN BLAGA DIN SIBIU Rumunia
  • SCUOLA DI ROBOTICA Włochy

Czas trwania: 

03/10/2022 - 02/02/2025

 

Informacji na temat projektu udziela:

Aleksandra Zając - koordynator projektu w SAN (e-mail: azajac@san.edu.pl)

Niniejszy projekt jest finansowany przy wsparciu Komisji Europejskiej. 
Dokument ten wyraża jedynie opinie jego autora, Komisja nie ponosi odpowiedzialności z tytułu jakiegokolwiek wykorzystania zawartych w nim informacji.

move-and-act-projekt-san