« wróć...RbtsInMath - Rozwijanie osiągnięć matematycznych poprzez wykorzystanie aplikacji robotycznych w nauczaniu odwróconym
Lęk przed matematyką (Mathematics Anxiety - MA) jest zjawiskiem powszechnym i wartym poważnego potraktowania w klasach zwykłych. Uczniowie mogą reagować na wyzwania pasywnym zachowaniem, wycofaniem się z wysiłku, obniżeniem samooceny i paniką. Znaczny lęk przed matematyką może mieć poważne konsekwencje w życiu codziennym, jak również w perspektywach pracy i awansu.
Należy ostrożnie podchodzić do przyszłych skutków słabych osiągnięć, takich jak porzucanie nauki, wykluczenie społeczne lub bezrobocie, ponieważ obecnie w Europie około 14 milionów młodych ludzi nie kształci się i nie pracuje (artykuł KE - Europe in A Changing World, 2015), a znaczna część tego młodego pokolenia prawdopodobnie cierpi z powodu MA.
Wykorzystanie robotyki w edukacji znajduje się w agendzie dostawców edukacji w szkołach podstawowych i średnich od ponad dwóch dekad w Europie (Bredenfeld, 2019), a badania pokazują, że roboty mają duży potencjał w podnoszeniu sukcesów i podnoszeniu kwalifikacji w zakresie matematyki (Highfield, 2010; Barker & Ansorge, 2007). W Polsce natomiast robotyka jest sporadycznie wykorzystywana na zajęciach lekcyjnych, a praktyka ta zaczęła zyskiwać na znaczeniu wraz z wprowadzeniem edukacji w zakresie programowania (kodowania). Nie ma programów nauczania skupiających się na tym, jak uczyć matematyki w szkołach podstawowych z wykorzystaniem robotyki i wyzwalać lęk przed matematyką.
Projekt, który ma być wspierany, poprawi umiejętności przyszłych nauczycieli w zakresie wykorzystania robotyki w nauczaniu i uczenia uczniów matematyki tak, jakby grali w grę. Zmniejszy to lęk matematyczny u uczniów i przygotuje ich do transformacji cyfrowej i prawdziwego życia. Ten proces w nauczaniu matematyki można określić jako proces edukacji przyjaznej robotom. Przyszli nauczyciele dowiedzą się, jak uruchomić aplikacje robotyczne, aby wdrożyć edukację matematyczną w ramach odwróconego nauczania.
Czas trwania:
03/10/2022 - 02/02/2025
Informacji na temat projektu udziela:
Aleksandra Zając - koordynator projektu w SAN (e-mail: azajac@san.edu.pl)
Niniejszy projekt jest finansowany przy wsparciu Komisji Europejskiej.
Dokument ten wyraża jedynie opinie jego autora, Komisja nie ponosi odpowiedzialności z tytułu jakiegokolwiek wykorzystania zawartych w nim informacji.