« wróć...e-Teach - Podnoszenie kwalifikacji w zakresie pedagogiki cyfrowej dla nauczycieli i przyszłych nauczycieli
Mimo że w technologiach edukacyjnych nastąpiły szybkie zmiany technologiczne, nie osiągnięto wystarczającego sukcesu w pedagogice cyfrowej. Ponieważ nawet gdyby zastosowanie technologii w edukacji zakończyło się sukcesem, nie udałoby się przekształcić tradycyjnego podejścia pedagogicznego w środowisko cyfrowe, dlatego konieczne jest przeniesienie tradycyjnych praktyk pedagogicznych na grunt pedagogiki cyfrowej.
Pojawiły się nowe "pedagogiki cyfrowe", które przesunęły punkt ciężkości nauczania z fizycznej (analogowej) interakcji twarzą w twarz w kierunku interaktywnej pedagogiki internetowej, konstruktywistycznej, która może być prowadzona zarówno przez ucznia, jak i nauczyciela. Pedagogika cyfrowa to nie tylko technologia, ale także sposób, w jaki chcemy nauczać, a także sposób, w jaki uczniowie chcą się uczyć, ułatwiany przez technologię. W związku z tym potrzebny jest program nauczania dla przyszłych nauczycieli na wydziałach pedagogicznych, który zaspokoi potrzeby przyszłych nauczycieli w zakresie pedagogiki cyfrowej i skupi się na stosowaniu i doborze odpowiednich metod i technik nauczania.
Gwałtowny rozwój nauki i techniki znalazł swoje odzwierciedlenie w technologii edukacyjnej i zapoczątkował środowisko edukacji wspieranej technologią. Od czasu do czasu do centrum wprowadzano technologię i zaczęto organizować szkolenia skoncentrowane na technologii, a nie wspierane technologią. Nauczyciele i kandydaci na nauczycieli zaczęli brać udział w szkoleniach dotyczących rozwoju umiejętności informatycznych. W ostatnich latach rozpowszechniło się nauczanie na odległość i odwrócona edukacja.
Ze względu na pandemię COVID-19 edukacja na odległość i odwrócone nauczanie zaczęły być stosowane w całym systemie, stając się raczej koniecznością niż wyborem. Obecnie kształcenie na odległość i odwrócone uczenie się stały się częścią systemów edukacyjnych. Ich znaczenie i powszechność stosowania będą rosły z dnia na dzień. Tutaj uniwersytety nie radziły sobie z przeniesieniem pedagogiki nauczania twarzą w twarz do kształcenia na odległość. Innymi słowy, klasyczne praktyki pedagologiczne nie nadążają za postępem technologii edukacyjnych. Metody i techniki pedagogiki stosowane w środowisku klasowym nie zostały przeniesione do środowiska cyfrowego.
Czas trwania:
28.02.2022 – 27.02.2024
Informacji na temat projektu udziela:
Aleksandra Zając - koordynator projektu w SAN (e-mail: azajac@san.edu.pl)
Niniejszy projekt jest finansowany przy wsparciu Komisji Europejskiej.
Dokument ten wyraża jedynie opinie jego autora, Komisja nie ponosi odpowiedzialności z tytułu jakiegokolwiek wykorzystania zawartych w nim informacji.